HOVEDSIDEN Om Vollen Vel Kontakt Rodeledere Bli medlem Referater Kart Vollen Vel Kart turstien En dag i Vollen Vollens historie Lag og foreninger Tidligere saker fra
Vollen Vel |
Ved Hans Østenstads vei Denne veien leder i sørlig retning til en eiendom som i sin tid ble skilt ut fra Linlandet og fikk samme navn. Der fikk Vollens første skole, Linlandet skole, sitt faste tilholdssted etter at Østre skolekrets ble opprettet i 1866. I de første tida ble det leid lokaler på Gui og Østern, men i 1868 sto skolehuset ferdig, og var i bruk helt til 1902, da den nye Gisle skole sto ferdig (dagens Montessori-skole). Skolekretsen endret da navn fra Østre til Gisle. Hans Knudsen Østenstad (1847-1919) var utdannet ved Asker seminar. Han var lærer ved skolene på Østenstad, i Linlandet og Gisle i ikke mindre enn 43 år. Skolehuset var lite, lærerlønna likeså, og ungeflokken stor, så Østenstad og kona Guri anla frukthage som attåtnæring. I 1885 fikk Østenstad kjøpt bruket Åsaker (tidligere nevnt), og fikk i 1910 også kjøpt eiendommen med skolehuset, der han og kona bodde på sine eldre dager. Eiendommen ble kjøpt i 1934 av Albert Edman, innvandrer fra Alingsås i Sør-Sverige, og kona Synnøve fra Solør. De videreutviklet bruket som havebruk, og satset særlig på bringebær. Den opprinnelige skolestua brant i 1937, og det nåværende huset i funkisstil ble bygd på det gamle husets grunn. Albert Edman var på ingen måte en fremmed fugl. Helt fra siste halvdel av 1800-tallet ble Vollen-området preget av svenske innvandrerne som var driftige arbeidere og entreprenører som drev innen anlegg (bl.a. isdammer), hagebruk og gartnervirksomhet. Dagens eierne, Reidun og Niels Rasch-Olsen, kjøpte bruket i 1976, og har videreført bringebærproduksjonen, blant annet også med Askerbær, som er uovertruffen i smak og aroma, men som ikke kaster mye av seg kommersielt. De er nå de eneste betydelige bringebærprodusentene i Asker. Distriktet kan med andre ord ikke lenger kalle seg Bringebærkysten, som man likte å smykke seg med før i tida. Tilbake til turstikartet |
|||||